• Markaplassen fyller 30 år

Barnehagen fyller 30 år

I år har vi 30 års jubileum. Det skal mareres med alle store og små i barnehagen.
    Det blir fest 24 november som vi gleder oss til.

Hurra Hurra Hurra

• Ny logo og verdiplakat for Markaplassen Barnehage

Vi er veldig fornøyde med vår nye verdiplakat.
    Denne skal henge synlig på alle avdelinger og er vår rettsnor i vårt arbeid sammen for og med barna.

• Hjemmeside under oppbygging

• Inspirasjonskurs fra IKT og lek

28 Januar hadde vi besøk av Kjell Gunnar Ytre Eide fra IKT og lek.

• Årsmøtet 2022

Årsmøtet for 2022 er satt til 25 April kl 1800
    Velkommen

• Nasjonal markering for likebehandling av private barnehager!

Styreleder Rasmus Rønning og nestleder Lasse Renå stod på stand og informerte engasjerte foreldre i forbindelse med de foreslåtte og vedtatte kutt.

I går aksjonerte private barnehager over hele landet for den forskjellsbehandling den private barnehagesektoren står overfor.

Regjeringen vil kutte i tilskuddet til pensjon for private barnehager med til sammen 350 millioner kroner, på toppen av et allerede vedtatt kutt på 245 millioner i kapitaltilskudd for 2021.

• Magisk stemning på Marihøna!

På vår småbarnsavdeling Marihøna, har vi denne høsten to studenter i praksis fra Dronning Mauds Minne Høgskole. I forbindelse med sine lederuker har de ansvar for å tilrettelegge aktiviteter for barna.
    Henriette har her satt opp en projektor med live bilder av et akvarium, hun har i tillegg satt til lyd fra rennede vann. Helt magiskt å sette seg ned å se fiskene svømme rundt i rommet og høre lyden fra rennende vann.

• Besøk av Barnehage-teateret!

I dag fikk så og si alle barna på Markaplassen sett forestillingen om "Fiskekongen".
    Med humor, sang og musikk dramatiseres det kjente eventyret "Fiskeren og kona hans" av Brødrene Grimm.

Små og store koste seg:)

• Regional kompetanseutvikling for barnehager- REKOM

Lederteamet på Markaplassen Barnehage har i år meldt oss på et barnehagebasert utviklingsprosjekt, hvor vi i samarbeid med andre barnehager, barnehagemyndighet, universitet og høgskole skal utvikle våre kunnskaper og ferdigheter i tema " Ledelse av pedagogiske prosesser".

• Sikkerhetsuke i barnehagen.

Vi har nå gjennomført sikkerhetsuke i barnehagen. Bjørnis har vært med hele uken, gjennom samlinger, fortellinger, musikk og dans!

• Karius og Baktus på besøk på Markaplassen!

Hvert år får barnehagen besøk av ei teatergruppe. Denne gangen var det Karius og Baktus. Barna var godt forberedt og kunne synge med til sangene.

• Sommerutflukt til Lavollen.

Vi fikk en fin dag oppe på Lavollen i bymarka. Alle bortsett fra de minste som fortsatt sover var med. Det ble mange runder inne i den populære Tusseløypa. Deilige matpakker, klatring i trær, hoppetaug og fotball var også en del av turopplevelsen.
    Koselig tur for både store og små!

• Foreldremøte og Årsmøte 25 april.

Foreldremøte og Årsmøte for våren er satt til torsdag 25 april.

Agenda kommer.

• Personalmøte med tema " Livsmestring og Helse".

Ranveig Lorentzen tok oss med inn i barnehagehverdagen, la tilrette for felles refleksjon om hva livsmestring og helse er for barna. Hvordan kan barnehagen arbeide pedagogisk for å styrke barns ressurser og livsmestring?
    Vi tar med dine tanker inn i videre refleksjoner.
    Herlig når et tema engasjerer en hel personalgruppe.

• Besøksdag!

Tirsdag 12 februar kl.10.00 er dere som tenker å søke plass hos oss velkommen til å se barnehagen og eventuelt stille spørsmål!

Velkommen:)

• Liten og ny i barnehagen!

Ønsker å informere om at vi er valgt ut til å delta i et prosjekt gjennom Trondheim kommune som heter "Liten og ny".

• Sommerutflukt til Lavollen

Andre år på rad tar vi med alle barn, bortsett fra 1 -åringene, på sommerutflukt til Lavollen i bymarka.
    Vi ble møtt av en flokk med sauer og lam som beiter hvert år på Lavollen.

• Hundesledetur

Hundesledetur i bymarka, en tradisjon Markaplassen barnehage har hatt i mange år!

• Markaplassen barnehage

Markaplassen barnehage er organisert som avdelingsbarnehage.
    Marihøna og Humla 0-3 år & Bikuben og Maurtua 3-6 år.

• Turer og uteliv

Barnehagen ligger flott til oppe på Vikåsen, med skog og varierte turplasser i umiddelbar nærhet.
    Barnas mest populære turplass for tiden er "Gruffaloplassen"

• Relasjoner & Språk

Utviklingsområdenen for 2020-21 er relasjoner og barns språkutvikling.
    Å sørge for god relasjonskvalitet og at barna gis mulighet til å styrke og utvikle språket sitt, er det viktigste vi kan gjøre som barnehage.